Musiikkileikkikoulunopettaja Peppi Lari

Laurelie Photography

Valmistuin musiikkipedagogiksi vuonna 2018 Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, jossa opiskelin mm. klassista laulua ja laulupedagogiikkaa, varhaisiän musiikkikasvatusta, musiikkiteatteria ja kuoronjohtoa. Perehdyin opinnoissani myös lasten laulunopetukseen, ja tämän koen tärkeäksi osaamisalueeksi myös muskariopettajan työssä.

Perhemuskaritoiminnan tärkein merkitys on milestäni perheiden rohkaiseminen laulamaan ja musisoimaan yhdessä. Kun vanhemmat laulavat lapsen kanssa, musiikista tulee luonteva osa lapsen elämää. Tämä taas auttaa elinikäisen hyvän musiikkisuhteen syntymistä ja luo parasta mahdollista pohjaa tuleville musiikkiharrastuksille.

4-6-vuotiaiden rytmiryhmässä kanssa soitetaan, lauletaan ja liikutaan kokonaisvaltaisesti – yhdistämme rytmiikkaa ja liikettä lauluun ja soittoon. Ryhmä antaa lapselle myös erinomaiset valmiudet soittoharrastuksen aloittamiseen.

Suomessa on upea lastenmusiikkikulttuuri. Innostun itse yhä uudelleen ja uudelleen siitä, miten hienoa, laadukasta ja oivaltavaa musiikkia lapsille Suomessa sävelletään. Meillä on paljon vanhempia, perinteisiä ja yhä toimivia lastenlauluja, ja lisäksi koko ajan sävelletään uutta. Musaamon muskareissa tutustummekin monipuolisesti tähän suomalaisen lastenmusiikin aarreaittaan.